Dette er kanskje ikke presis dette du er ute etter, men den danske lyrikeren Benny Andersen fortalte meg, da jeg gjorde et intervju med ham i 1998, at den svenske forfatteren Svante Foerster - ("Klasskämpen", "Förelska mig!" osv.) var modell for hans berømte (i alle fall i Danmark og Norge) roman/vise-person Svante Svendsen, som BA framstiller som forfatteren av de melankolske og svart humoristiske "Svantes viser".

https://da.wikipedia.org/wiki/Svantes_viser

Hilsen
Anders Ericson

Efterlyser romaner där författaren återanvänder litteratur, när de spinner vidare tidigare på författares innehåll, använder deras huvudpersoner eller sätter införfattaren som huvudperson, för att skapa ett helt nytt eget verk. Litterära remakes kanske man kan kalla det, eller kanske det finns ett annat uttryck man kan använda?
ett exempel är Gästen av Niklas Rådström. (jag menar inte i första hand den rena genren historiska romaner, jag tycker inte att Gästen är en sådan trots att den bygger på verkliga händelser)

Mia Dimblad
Bibliotekarie Hässleholms bibliotek