Content-Type: text/html

Kurstillfällen Nya utbildningen i Källkritik (Värdera innehåll på webben)

 

Fåtal platser kvar på respektive kursort!

 

Malmö, 20 oktober

Konferenslokal, Good Morning Hotels, Stadiongatan 21

Kostnad 1240 SEK plus moms

 

Vilhelmina 1 november

Folkets Hus

Kostnad 1000 plus moms

 

Stockholm, 2 november

Lärgården, Tullgårdsgatan 12

Kostnad 1090 SEK plus moms

 

 

Källkritik på Webben ger dig verktyg att arbeta med källkritiska frågor i skola, bibliotek och liknande verksamheter

Du lär dig värdera webbsidor och webbinnehåll, särskilja manipulation från information, göra användbara bedömningar av objektivitet och  användbarhet, identifiera rykten, påståenden och kampanjer. Kursen behandlar inte bara textinformation, utan även bilder och video. En del av dagen ägnas informationen i sociala medier. Utbildningen ger dig goda redskap för att säkert vägleda andra på nätet. Kunskaperna är direkt tillämpliga i det dagliga arbetet på ett bibliotek, i en skola eller annan verksamhet med informations- och kunskapsförmedling. Kursen har i utvärderingar fått mycket bra betyg för innehåll och genomförande.

Mer information:

http://www.itpedagogen.com/ettett/kritik/

(Om länken inte går att klicka på får du kopiera och klistra in den i webbläsarens adressfält)

Steg 1 - Kursen inleds med en genomgång av viktiga begrepp i den traditionella arbetsmetoden för källkritisk analys. Vi diskuterar begreppen sanning, objektivitet, tendens och åsikt.

 

Steg 2 - Hur långt räcker dina befintliga kunskaper för att bedöma en webbsajt? Inledande exempel.

 

Steg 3 - Vad skiljer källkritik på webben från den traditionella källkritiken? Hur värderar man en webbsajt? Arbetsmetod.

 

Steg 4 - Arbete med källkritisk bedömning av webbsajter inom olika områden.

 

Steg 5 - Vad gör internet med vår syn på sanning, objektivitet och fakta?

 

Steg 6 - Källkritiska resonemang kring Wikikällor och webbpublicering. Digitalt kontra tryckt.

 

Steg 7 - Typiska manipulationer och konspirationsteorier på webben.

 

Steg 8 - Sociala medier, virala kampanjer och rykten. Hatsajter. Bluffar.

 

Steg 9 -  Internet som arena för marknadsföring av världsbilder, åsikter och politiskt/socialt kampanjande – ofta riktat till en yngre publik.

 

Steg 10 - Betydelsen av referenskällor.

 

Steg 11 - Källkritisk analys av bilder och annan multimedia.

 

Steg 12 - Källkritisk diskussion om söktjänster, nyhetsförmedling, journalistik och marknadsföring. Det nya medialandskapet med alltmer utsuddade gränser mellan journalistik och marknadsföring.

 

Steg 13 - Lathund och checklista för källkritik.

 

Steg 14 - Anpassning av källkritiskt arbete till olika åldrar och olika kunskapsnivåer.

 

Steg 15 - Resurser om källkritik på webben.

 

 

 

Välkommen med din anmälan till:

[log in to unmask]">[log in to unmask]

 

 

Bästa hälsningar,

Ronny Andersson

IT-pedagogen Umeå

070/6647527