Hej,

Nu svarar jag för mitt gamla jobb som kanske har förnyat sina metoder sedan i somras, men där har de ett kombinerat sago/spelrum, som används för sagostunder, filmvisningar och liknande. Det är ett kombinerat folk/gymnasiebibliotek, så det är såklart fyllt med gymnasieelever som spelar fotbollsspel dagarna i ända. Tre konsoler (Nintendo Wii, Xbox 360 och Playstation 3, som jag misstänker kommer uppgraderas nu när de nya generationens konsoler är tillgänliga), med tre tv-apparater. Eleverna lånar lådor som har handkontroller och utvalda spel (senaste FIFA till Xbox och PS3), de ska alltså inte låna de vanliga spelen och köra dem i spelrummet (vad jag minns - det är svårt att kontrollera när de lånar i automat). Det kan bli ett jädra oväsen på tonåringar som spelar - främst om det är två som spelar mot varandra - så det är ju rekommenderat att ha ett slutbart rum till spelen. Men det lockar helt klart in ynglingar som knappt skulle låna en bok under pistolhot, så jag tycker det är en utmärkt idé. Tänker att det är viktigt att låta målgruppen ha inflytande över vad för spel ni köper in till konsolen, om de inte får spela vad som helst ni lånar ut.
Det är väldigt populärt - det Playstation 3 som i somras till slut gav upp andan hade då över 1000 utlån; det är mycket valuta för de tusenlappar maskinen kostar att köpa in. Nu när Playstation 4 kommit ut är det helt rätt tillfälle att satsa på lite tv-spel på biblioteket. Finns ju möjligheter till allsköns programaktiviteter med; turneringar, pröva på...

Mvh Andreas