Content-Type: text/html Ordet är naturligtvis inte HELT fritt för personalen inom de offentliga verksamheterna heller. Det vet jag av egen erfarenhet. Men friare. Och skattebetalare/medborgare/människor överhuvudtaget har större insyn i verksamheterna, än så länge. Och som Granström säger går "vinsten" tillbaka in i verksamheten i stort, än så länge. Sammantaget låter det som mer demokrati, på arbetsplatsen, kommunalt och i allmänhet, tycker jag.

Och om vi upptäcker att privatiseringarna drar allting åt fel håll - så som vi nu vet att det "fria" skolvalet och privatskolor som drivs med skattepengar ökar olika former av segregation och försämrar skolbarns kunskapsutveckling - , hur lätt är det då för det offentliga att få tillbaka verksamheterna? Vad kommer det att kosta? Det finns inga ångerklausuler i kontrakten, vad jag vet. Tanken bakom privatiseringsivern är att etablera nya "facts on the ground", för att tala med mr Bush. (Googla!)

Naturligtvis betyder inte höjd skatt automatiskt mer pengar till skolor och vård och liknande. Men undersökningen sa att OM pengarna går dit är en majoritet positiva till höjningar. Läs ordentligt, herr Gitt.

Jonas

Date: Fri, 10 Dec 2010 14:41:33 +0100
From: [log in to unmask]
Subject: Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Nacka säljer ut sina bibliotek
To: [log in to unmask]

Lite förvirrad blir man när man läser ditt inlägg.
Talar du om kommunal demokrati eller om
"arbetsplatsdemokrati" eller om demokrati i
största allmänhet?

Nja, rätten att uttala sig handlar oftast om
anonyma enkäter eftersom i tjänstemannarollen
ingår att vara lojal mot ledningen. Lex Maria
är ett välbehövligt exempel på undantag om
man skulle påpeka missförhållanden.Har
man tur får man inte sparken eller blir
omplacerad.

Hur många lärare i privata skolor har fått
sparken? Har det varit problem med att
rekrytera lärare? Har deras arbetsför-
hållanden och löner försämrats? Har
deras inflytande minskat?

Skattepengar ska användas så effektivt
som möjligt. Ger kommunal verksamhet
mest för pengarna så är jag för det. Men
om privata gör det bättre, så varför inte.

Jan