Tel. 0520-49 76 68

Från: Hellman Birgitta <Birgitta.Hellma[log in to unmask]>
Till: [log in to unmask]
Datum: 2009-09-10 15:38
Ärende: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Biblioteksdebatt Strängnäs  4 september
Sänt av: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>

Här kommer en liten historia från Ohio apropå bibliotekens "marknadsanpassning" och stöd/betalningsvilja hos medborgarna:

Westerville Public Library i Ohio har ett starkt stöd bland befolkningen i sin kommun (ca 35 000 inv). 80 procent av invånarna röstade nyligen ja till höjd fastighetsskatt, för att ge biblioteket mer pengar!

- De är väldigt nöjda med sitt bibliotek, säger en stolt bibliotekschef, Don W. Barlow, som menar att det beror på att biblioteket har precis det som kommuninvånarna vill ha. Allt som efterfrågas köps in; det gäller böcker, film, musik, TV-spel, dataspel, spelkonsoler, datorer, laptops, dataprogram... Står två personer i kö för att låna något, köps ytterligare ett exemplar in!

Här finns en gyllene nej-regel, som säger att personalen är skyldig att rapportera till chefen, om man har sagt nej till något önskemål. Och det leder alltid till att det blir en förändring! Enligt Don finns det i stort sett inget som biblioteket inte kan ställa upp med.

Läs mer på vår USA-blogg:
http://digitalabokbussen.blogspot.com/2009/08/guvernoren-i-ohio-fick-700-000.html

Bästa hälsningar
Birgitta Hellman Magnusson