Date: Mon, 16 Mar 2009 13:25:44 +0100
From: [log in to unmask]GOTEBORG.SE
Subject: [BIBLIST] Dewey, det vete katten?
To: [log in to unmask]

KB har bestämt sig för Dewey och SB rekommenderar resten av biblioteksvärlden att följa efter. Först säljer man BTJ och nu vill man inte längre förvalta klassifikationssystemet, så det är verkligen hög tid för en nationell bibliotekspolitik med en stark central myndighet. Men ytterst tveksamt med KB, när det gäller folkbiblioteken?

Varje sätt att kategorisera världen och etikettera all kunskap, alla upplevelser och fenomen speglar givetvis en världsbild, en ideologi, ett sätt att tolka. Som så riktigt påpekas i SBs lilla "utredning" om för- och nackdelar med övergång till Dewey för folkbiblioteken så är det en amerikansk världsbild man beslutat att övergå till förhoppningsvis med viss försvenskning.

Några större fördelar för folkbiblioteken ser man inte, utan det tycks bara vara att ta skeden, eller snarare knubben, i vacker hand och plita dit siffrorna så småningom, eller?
Det gick rätt trögt att en gång införa SABsystemet, den sista filialchef som vägrade i Göteborg hotades bli fråntagen sin tjänst och då gav hon sig, men vi är ju mycket mer förändringsbenägna nu! Frågan är bara om det är särskilt positivt?
Är det verkligen så stora fördelar med Dewey ens för alla forskningsbiblioteken? Man måste ju ändå fixa svenska ämnesord. Eller är det tänkt att vi på sikt ska övergå till engelska?
28 bokstäver, som kan användas både som versaler och gemener ger ett mycket större antal korta kombinationer är tio siffror, vilket gör det mycket lättare att memorera signum. Varför göra något krångligara undrar en dyslektiker? Var det inte tillgängligare biblioteken skulle bli? Visst borde det väl göras lite mer omfattande konsekvensanalyser för folk- och skolbibliotekens del? Kostnader? Inköp på alla de språk som nu talas i vårt land, kan det underlättas? Det är ju just vid inköp av utländsk facklitteratur som rationaliseringsvinsterna ska uppstå, gäller det t ex finska, ryska, arabiska, persiska, kurdiska, somali också? Andra media än böcker? Tidsplan?
Dessutom ska det betalas licensavgifter till systemägarna i USA. Har det skett någon upphandling enligt EUs regler?
Varför köpa ett system som man inte har makten över? Ge något vettigt argument för systemskiftet för folkbiblioteken annat än att KB redan bestämt sig! Är det ingen som ens anser det vara värt att diskutera?

Ingrid Atlestam
Kortedala bibliotek
Göteborg

Lägg till karta och vägbeskrivning för din fest. Visa vägen!