Jag efterlyser information om en serie ungdomsböcker jag älskade som barn på 70-talet, och lånade på biblioteket i Götene. I centrum av varje bok förekom en grupp män som skickades på äventyrliga uppdrag runt om i världen. Jag tror inte det förekom en enda kvinna i böckerna… En, ledaren?, kallades Översten och om honom stod det ofta oöversatt, att han var ”stiff upper lip”. Någon kallades PG, någon Plumpudding. Det får mig att misstänka att det fanns en brittisk författare, men jag skulle gärna vilja veta namnet. Jag har frågat människor i min egen ålder, även bibliotekariekollegor, men ingen har någon ledtråd tyvärr…

mvh, Yvonne Gruvberger