Måste ta tillfället i akt och tipsa om en ny filmtidskrift som jag har startat tillsammans med Jacob Lundström. Den heter flm och första numret har precis kommit ut. I Kulturnyheterna sa Fredrik Sahlin att flm ”har filmfantastens hjärta och filmprofessorns hjärna", och i Sydsvenskan skrev Marcus Joons att flm "både till namnet och på kvaliteten i sina essäer minner om litteraturmotsvarigheten BLM" .

I första numret medverkar bland andra författaren Martina Lowden, filmforskaren och -kritikern Maaret Koskinen, regissören Farnaz Arbabi och film- och modeforskaren Louise Wallenberg.

flm kommer ut fyra gånger om året. Mer info på www.flm.nu

Mvh,

Jonas Holmberg

Redaktör, flm & Biblioteksassistent på Svenska filminstitutets bibliotek