Hej på er!

Jag har en mangautställning som söker en ny husse/ägare.

Utställningen producerades i början av 2006 av Theresa Haldin och Astrid Evasdotter för Västerviks bibliotek.

Den innehåller fakta om mangans histora, några viktiga frågeställningar och genrer, samt inforutor om 12 mangaserier, de flesta välkända, några mindre kända. En viktig del i utställningen är mangaböcker, som låntagarna kan läsa på plats men inte låna hem (stöldmärkta enligt Västerviks biblioteks system). De serier som omnämns i faktarutorna följer med utställningen sånär som på ett fåtal som ingår i bibliotekets bestånd (Ranma 1/2, Conan, DN Angel och Yu-Gi-Oh!). Böckerna kommer från Science Fiction-bokhandeln och Bokia, och ingår i utställningen. Det finns böcker i olika genrer och på både svenska och engelska. Även en fackbok, Paul Gravett: Manga, ingår.

Under utställningstiden i Västervik kompletterade vi med lite "japanskt" pynt, i montrar och i fönster, för att skapa en japansk miljö. Detta var till största delen privat material, men lite pynt följer med utställningen. Fyra jalusier som avgränsar mangahörnan samt fem sittkuddar ingår, så att man kan sitta på golvet och läsa. Bord måste biblioteket ordna själva. En matta att sitta på är att rekommendera. I Västervik hade vi "teckna manga"-hörna under hela utställningsperioden, och satte upp teckningarna på skärmar allt eftersom. Vi hade tecknarworkshop som leddes av två Västervikstjejer (hör av er om ni vill komma i kontakt med dem) vid tre tillfällen. Vi hade filmvisning (film med visningsrättigheter kan köpas via BTJ) av Kazuhiro Otomos Steamboy. Allt program var gratis, enligt traditionen i Västervik.

Nu söker jag en mangafrälst bibliotekarie eller biblioteksassistent som kan ta sig an utställningen efter att vi plockat ner den i Västervik. Min tanke har från början varit att den ska kunna gå som vandringsutställning mellan biblioteken, mot att mottagande bibliotek betalar frakten. Jag söker alltså någon som tar ansvar för att skicka utställningen mellan olika bibliotek och göra det arbete som eventuellt krävs för att hålla vandrignen igång och utställning en i bra skick. Jag kan själv inte ta på mig detta, men hör av er till mig ([log in to unmask]">[log in to unmask]) om ni är intresserade.

Med vänlig hälsning

Astrid Evasdotter, bibliotekarie, Västervik