Hej!
Jag undrar vad det finns för erfarenheter av arbetsbyte ute i landet.
Är det vanligt?
Det här ett personligt brev, för att försöka lösa en knepig situation. Jag kastar ut det här till er, så får vi se vad som händer.

Jag arbetar som biblioteksassistent, men sköter i praktiken ett helt bibliotek - med hjälp av Libris och arbetsplatsens egenhändigt skapade registrerings-system.

I övrigt klipper jag artiklar, hjälper låntagare/forskare, registrerar tidskrifter och läser korrektur.
Ekonomin sköter min enhetschef.

Vi var två från början, men min kollega som är bibliotekarie, gick i pension.
Situationen är så här, att jag har ett arbete som jag klarar av, men jag har inte förutsättningar för att komma med idéer för hela biblioteket - till det behövs det någon som är utbildad eller brinner i anden för just arkeologi/osteologi, byggnadshistoria och kulturhistoria. Själv är jag skådespelare från början och brinner i anden för "vanlig" litteratur, och barnlitteratur. Deckare, biografier osv.

Så, det är lite av en rävsax. Jag menar att det behövs någon ny här, som gärna skulle vilja ta sig an ett stort bibliotek i ett museum som inte ens har öppnat än, i nya mycket vackra lokaler, i Sickla. Se Dieselverkstaden. Men den personen kan inte inte komma in om inte jag flyttar på mig, och för att våga göra det  måste jag ha någonstans att gå. Jag vill bara vara biblioteksassistent, och jag vill inte lämna Stockholms innerstad.

Så...
Kanske sitter det någon i en annan rävsax?

Råd? Idéer?
Hör av er,
Pia-K.
Pia-Kristina Svenhard