Re: förkortning

Kerstin Rydbeck <[log in to unmask]>

Thu, 12 Nov 1998 15:00:16 +0100

text/plain

D.k. är en förkortning som används i "studentikosa" sammanhang, t.ex. vid
middagar på studentnationer. Det betyder "dubbel kvart" och innebär att man
kommer en halvtimme efter den tid som står på inbjudan till middagen. Förr
var det regel här i Uppsala att alla föreläsningar, seminarier etc. vid
universitetet hade "kvart", d.v.s. började 15 min. efter utsatt tid. Det är
numera avskaffat officiellt. Men i praktiken lever det fortfarande kvar och
vi börjar alla våra föreläsningar och seminarier kvart över hel timme. Alla
försök att börja prick hel timme misslyckas. Studenterna kommer ändå inte
förrän kvart över. Men numera skriver vi ut det i schemat.

/Kerstin Rydbeck

At 09:54 1998-11-12 +0100, you wrote:
>En låntagare kommer in och undrar vad förkortningen dk (eller möjligen d.k.)
>i slutet på hennes
>inbjudan till en bättre middag betyder. Jag letar i alla våra
>akronymsamlingar men inget relevant resultat.
>Vad kan detta vara?
>
>Hälsningar,
>
>Eva Selin
>Sjukhusbiblioteket i Mölndal

Kerstin Rydbeck, fil. dr, universitetslektor i biblioteks- och
informationsvetenskap
Institutionen för kultur- och biblioteksstudier vid Uppsala universitet
Trädgårdsgatan 14, 753 09 Uppsala
Tel: 018-471 79 78
Fax: 018-471 23 05
E-post: [log in to unmask]