Hej till hela listan

Ulla Martins <[log in to unmask]>

Fri, 30 Oct 1998 14:01:46 +0100

text/plain

Det är på tiden att jag, Ulla Martins, presenterar mig, tycker jag. Det är
alltså jag som har efterträtt Per som huvudredaktör för Biblist efter att
ha varit medredaktör under Biblists hela historia. Till dagligdags sysslar
jag annars med fjärrlån på Chalmers bibliotek. Så nu är det alltså jag som
har huvudansvaret för listan, vilket är både roligt och, just nu, en aning
förvirrande, eftersom jag tillträder mitt under den livliga debatten om
feladresserade svar och glada tillrop.

Efter denna inledning är det väl lika bra att kasta sig in i debatten. Vi i
redaktörsgruppen har funderat på om det går att finna en teknisk lösning på
adresseringsproblemet, men vi har ännu inte lyckats. Det förefaller som om
vi får fortsätta på det gamla sättet, d.v.s. vi gör så gott vi kan, lär oss
av våra misstag och har överseende med fel. De alternativa möjligheter, som
vi känner till, tycker vi snarare försämrar än förbättrar situationen. Jag
är emellertid öppen för alla förslag och ideer, men diskussionsbidrag i
denna fråga tycker jag att ni skall adressera direkt till mig, alltså till

Jag skall naturligtvis sammanfatta till listan.

Jag hoppas nämligen att vi skall ha så mycket annat intressant att
diskutera, att vi inte behöver dra alltför mycket ordningsfrågor. Som någon
sa för inte så länge sedan: Det sjuder av liv och utveckling på vårt
område. Kanske inte varje dag, men varje vecka händer det nya saker. Det
måste finnas massvis med frågor och nya tips. Var inte rädda för att göra
bort er. Det gör vi alla ibland, och litet fniss bland kollegerna får man
bjuda på.

Kanske tipsen är föråldrade ibland, som det jag tänker komma med nu: alla
vet väl att de finska LINNEA-databaserna numera ligger på Internet?
Adressen är

linnea.helsinki.fi

Och i samband därmed en fråga: kan någon förklara för mig, varför LINNEA
byter lösenord så ofta?

Med hopp om en talför fortsättning

Hej så länge

Ulla
Ulla Martins

Chalmers Tekniska Högskola Chalmers Univ. of Technology
Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service

S-412 96 Göteborg

tel.:031-772 37 62
fax: 031-18 35 44