Subject: Re: Wiener
From: Kerstin Ankerst <[log in to unmask]>
Date:Wed, 17 Dec 1997 08:02:57 +0100

Fråga nationalbiblioteket i Wien. Där vet man säkert
Hälsningar
Kerstin Ankerst
At 16:58 1997-12-16 +0200, you wrote:
>Enligt en uppgift i ett Matlexikon ska wienerbröden inte ha fått namn
efter staden Wien utan vara en uppfinning av en dansk bagare vid namn
Wiener. Ingen av våra andra uppslagsböcker bekräftar detta, och en sökning
på Internet har hittills gett i resultat en oerhörd massa danska
konditorier med specialpriser på wienerbröd.
>Har någon några känningar med specialitet bagerihistoria, eller
information om var man kan hitta en ev. bekräftelse? För min kund gäller
det en uppgift till en bok som ska till trycket.

Kerstin Ankerst
Inter-library loans
Stockholm School of Economics
E-mail: [log in to unmask]