Subject: Re: Wiener
From: Sten Wistrand <[log in to unmask]>
Date:Tue, 16 Dec 1997 16:58:43 +0100

Angående wienerbröd: I ett jylländskt bageri hittade jag för ca tio år sedan
en folder som berättade wienerbrödets historia. Foldern har jag dessvärre
inte kvar, men minnet är någorlunda i behåll. Enligt denna den danska
bagerinäringens historieskrivning förhöll det sig såhär: Någon gång under
1800-talet (exakt när minns jag inte) gick de danska bagargesällerna i
strejk. De ersattes av flinka knådare från Wien, som tog med sig tekniken
att kavla och vika och kavla och vika och kavla och vika. Det var alltså
dessa wienska strejkbrytare som lärde danskarna att baka sina läckerheter -
därav deras namn. Det roliga är ju att ska man ha sig ett Wienerbröd i Wien
så får man  fråga efter en Kopenhagener. Vilket i och för sig inte är
konstigare än att den wienska wienerkorven heter Frankfurter. Huruvida det
var wienska strejkbrytare som också lärde upp de tyska korvtillverkarna vet
jag inte. F.ö. meddelade den danska foldern att äkta danska wienerbröd
tillverkas med ett specialfett som inte går att köpa i handeln utan
exklusivt distribueras till de danska bagerierna. Med detta ville man
antagligen ha sagt att man måste handla sina wienerbröd i danska bagerier
för att verkligen få äkta danska wienerbröd. Alla andra danska wienerbröd är
falska wienerbröd, inklusive de som bakas i de danska hemmen. Må det?

Sten Wistrand
tjl bibliotekarie vid Högskolan i Örebro

>Enligt en uppgift i ett Matlexikon ska wienerbröden inte ha fått namn efter
staden Wien utan vara en uppfinning av en dansk bagare vid namn Wiener.
Ingen av våra andra uppslagsböcker bekräftar detta, och en sökning på
Internet har hittills gett i resultat en oerhörd massa danska konditorier
med specialpriser på wienerbröd.
>Har någon några känningar med specialitet bagerihistoria, eller information
om var man kan hitta en ev. bekräftelse? För min kund gäller det en uppgift
till en bok som ska till trycket.

 Sten Wistrand
 N Strandgatan 1
 S-703 61 Örebro