Subject: E-böcker på Axiells app Biblio
From: Dorothee Grelle <[log in to unmask]>
Date:Tue, 21 Apr 2020 13:13:30 +0000

Är det någon som liksom jag har synpunkter på Biblios visning av e-böcker på Ipad?

Hur kan den vara så outvecklad?
*Visning av bokens omfång i procent och inte sidantal (17% läst i Kapitel 32/9 kan det
stå!)
*Endast en relativt liten förstoring av text som inte räcker alls - gäller Ipad alltså
*Inga möjligheter att slå upp/stryka under/spara/kommenterar ord och meningar som i
Bluefire Reader
*Engelsk text under inställningar, blandat med svenska, obegripligt märklig mm

Vilka barn eller äldre, som nu har extra behov av väl konstruerade digitala möjligheter, kan
ha nöje av Biblio? Barnen har kanske inte lärt sig procent än?

Jag skulle kunna acceptera att det är i utvecklingsläge med hjälp av bibliotekens input,
vilket jag fått som svar, om det var i begynnelsen av App-tiden. Nu är jag kritisk och börjar
tänka politik. Kan Axiell kosta på sig att leverera en produkt av denna klass för att
biblioteken har bundit sig i långtida upphandlingar, och är hänvisad till deras digitala
lösningar i alla fall? Behöver man inte anstränga sig för att låntagare vänder sig till
biblioteken i avtalat 2nd line support, att man inte upplever vilka problem Biblio ger?

Jag är nyfiken på varför det är på detta viset, och om ni råkat ut för appen.
Mvh,
Dorothee Grelle
Barn- och ungdomsbibliotekarie Heby kommun