Subject: Re: BIBLIST: Slutreplik i debatten om e-legitimationer och legitimationskontroll på bibliotek
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Sun, 19 Feb 2017 17:43:09 +0200

Kära svenska bibliotekarier,

först och främst Birgitta Hellman Magnusson, bibliotekschef i Motala, för
att du ifrågasätter bibliotekarie-etablissemangets attityd i denna viktiga
fråga om e-legitimationer och står upp till debatt!

"Låt oss först slå fast att det behövs en nationell och enhetlig
e-legitimation!", skriver Per Mosseby, chef för avdelningen för
digitalisering vid SKL samt Valter Nordh, CTO, produktchef SWAMID & TCS,
Sunet, i Biblioteksbladet.

Ursäkta, men har herrar Mosseby och Nordh noterat att frågan om
e-legitimationer helt och hållet beror på internets globala genomslag och
att problematiken om e-legitimationer förutom att vara ny (lika ny som
internet) idag rör medborgarna i alla världens länder (inklusive t ex
undertecknads fosterland Finland)?

För en av dagens mer påfallande trender beträffande e-legitimation står
den amerikanska affärskorporationen Facebook. Hur många webbsajter kör
inte såsom http://dito.se ( Sveriges största sortiment av e-böcker) med
optionen "Logga in med Facebook"? Facebook, som i dagens läge har ca 1860
miljoner användare, är antagligen världens största utfärdare av
e-legitimationer, låt vara att någon bank tillsvidare knappast tillåter
sina kunder att "logga in med Facebook". Men obs! Facebook planerar ju att
bli världens största bank! Och: "En tredjedel av världens bank- och
försäkringskunder skulle överväga att byta till stora teknikbolag som
Google, Amazon eller Facebook om de skulle börja med finansiella tjänster.
Det visar en undersökning som genomförts av konsultföretaget Accenture"
(enl. Dagens industri 15.1.17;
http://digital.di.se/artikel/en-av-tre-vill-ha-facebook-som-bank)

Bankerna, ja. Jag vet inte hur det är i Sverige men i Finland har bankerna
tillsvidare närapå monopol på e-legitimation. "Identifieringen vid
inloggningen till Medborgarkontot sker med bankkoder, mobil id eller
elektroniskt ID-kort", som det heter (citatet hämtat ifrån
https://asiointitili.suomi.fi/UserAccount/LoginInfo). Det är nog ingen
tillfällighet att "bankkoder" nämns först. De statliga myndigheterna
ligger ju lika långt efter bankerna som tidningarna (och biblioteken)
efter Facebook.

Senaste fredag sade Mark Zuckerberg, Facebookchefen: "the most important
thing we at Facebook can do is develop the social infrastructure to give
people the power to build a global community that works for all of us"
(cit.enl. brittiska The Guardians "Observer Editorial 19.2.17;
https://is.gd/9Hbyza). Detta låter onekligen ganska så mäktigt. Och det
där med att bygga "en global community som funkar för oss alla" verkar ju
jättebra--tills man erinrar sig att Facebook trots allt bara är en
amerikansk affärskorporation och att det som är bra för Facebook inte
nödvändigtvis är bra för för dig och mig.

De nio bibliotekariernas/styrelsemedlemmarnas ( Jonas Petersson Ragnar
Helin Eva Häusner Mattias Karlsson Peter Karlsson Åsa Olsson Susanne
Ströberg Peter Björkman Karolina Karjalainen) inlägg i Biblioteksbladet
6.2.17 andas rädsla för att biblioteket, ifall det åtar sig att
utfärda e-legitimationer, inte längre kommer att utgöra "en frizon utan
krav och kontroll" och att det leder till "en urholkning av bibliotekens
betydelse och bibliotekariens profession". Deras "slutreplik" utgör
däremot en suck av lättnad--efter Mossebys och Nordhs instämmande i deras
åsikt.

Problemet med deras åsikt är väl egentligen inte att de är rädda utan att
de i sin rädsla väljer att bortse från frågans allmänna för att inte säga
politiska betydelse för medborgarna i alla länder inklusive dessas "rätt
till information och fri åsiktsbildning" samt bibliotekens arbete " för
ökad medie- och informationskunnighet" (a.a.) Internet, IT-koporationernas
och bankernas välde, Edward Snowdens avslöjanden mm. har på olika sätt
gett upphov till obehagliga frågor om makt, övervakning och kontroll av
medborgarna. Det är således inte konstigt om en eller annan bibliotekarie
känner sig skraj.

Men, som den modiga Hellman Magnusson påpekar: "... det finns en möjlighet
att stärka bibliotekets samhällsuppdrag om vi får i uppgift att utfärda
statliga e-legitimationer".

Det gäller för bibliotekarierna, inte att ducka och fly till en imaginär
"frizon utan krav och kontroll", utan att verkligen försvara friheten. Då
behöver bibliotekets samhällsuppdrag utan tvivel förstärkningar. Dessa
skulle möjligen leda till att vissa bankers och IT-korporationers
samhällsuppdrag i motsvarande mån försvagades. Men vore det så farligt?

Med vänlig hälsning,

Mikael Böök

Förf. av boken "Biblioteksaktivisten-essäer om makt och bibliotek i
informationssamhället (2013)

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/