Subject: Re: Inbjudan: föreläsning vid Nobelbiblioteket 26 oktober
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 26 Oct 2016 10:07:18 +0200

Hej,

föredraget verkade intressant men platsen avlägsen (dvs för en Lovisabo ca
550 km Ö om Sthlm).

Således får jag nöja mig med med att läsa Nina Burtons ebok (nerladdad för
ca 100 SEK fr dito.se).

"Boken är historiens nyttigaste, mångsidigaste och mest varaktiga teknologi.
Vad är ett elektroniskt flöde mot den? Ingenting, för det kan varken hållas
eller hålla!", hävdar bouquinisten i Rotterdam, här citerad direkt från min
iPad.

Men var inte Erasmus en modernitetens förkämpe? Mot vad och vilka riktade
sig då hans Antibarbarus? Och hur länge håller papperet ut mot tidens tänder?

Tag dessa frågor som en rekommendation av en underhållande bok, varav jag
visserligen bara hunnit läsa fram till segment 48 av 507...

Hälsningar,

Mikael

On Tue, 27 Sep 2016 12:05:31 +0000, Lotta Aleman <[log in to unmask]>
wrote:

>[cid:[log in to unmask]]
>Föreläsning: Gutenberggalaxens nova: författaren Erasmus av Rotterdams roll
i 1500-talets medierevolution
>[NinaBurton]
>Nina Burton är poet, essäist samt ledamot av såväl Samfundet De Nio som
Vetenskapsakademien. Hennes nya bok Gutenberggalaxens nova kretsar kring
1500-talets verkliga mediestjärna, Erasmus av Rotterdam, och hans dröm om
att spränga gränser och ge litteraturen en utökad samhällsroll.
här!<https://docs.google.com/forms/d/1NZR9HuLvxnlgC3Zqe8rgXUtAV8IOhijjJHQ5JkNMdeo/edit>

>Begränsat antal platser - avanmäl om du uteblir!
>Frågor:
[log in to unmask]<mailto:[log in to unmask]>

pdf<http://regionbiblioteket.se/wp-content/uploads/sites/4/2016/06/Poesi-Prosa-ho?st-2016-AFFISCH.pdf>