Subject: Re: Lånekort till papperslösa
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 7 Oct 2016 00:09:31 +0200

On 10/06/2016 08:13 AM, Åsa Härstedt wrote:
> Att vara papperslös är på intet sätt en bekväm eller önskvärd tillvaro.
> Papperslöra människor är mycket medvetna om att de måste sköta sig mer än exemplariskt eftersom varje klagomål,  ingripande från polis, eller som du nämner, Kronofogden, innebär utvisning med vändande flygplan!

Det kan jag mycket väl tänka mig. Men hur vet man då,
att den som säger sig vara papperslös verkligen är det?
Och när ett lånekort har blivit spärrat, hur hindrar man
att samma person skaffar ett nytt lånekort? Man har ju,
som sagt, inga papper på vem personen är. Man hade
kunnat ta fingeravtryck, men det gör man väl knappast?

Jag försöker själv fundera ut hur detta kan fungera och
jag tror att de kommuner som vägrar, kanske inte bara
är elaka. Om det vore enkelt att öppna alla dörrar för
den som inte kan legitimera sig, så skulle vi kanske inte
ha några personnummer eller medborgarskap alls.
Mycket på Internet fungerar ju på det viset. Man kan
surfa runt och läsa information, utan att berätta vem
man är. På många ställen kan man också lämna
kommentarer eller andra bidrag utan identifiering,
men det finns också ställen där detta har orsakat stora
problem. Att man idag kan vandra omkring bland
varorna i ett snabbköp eller varuhus utan att ge sig
till känna eller ens köpa något, det framstod nog som
en orimlighet för bara hundra år sedan, när all
handel skedde över disk. Samma sak med öppna
hyllor (open stacks) i bibliotek, en nymodighet som
vi ju har importerat från Amerika. Men att få låna hem
böcker utan att biblioteket vet vem man är, eller ens
har någon chans att återkräva lånet, det är nog
fortfarande rätt så radikalt.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])
   Linköping