SV: [BIBLIST] Lånekort till papperslösa

Petter Zerpe <[log in to unmask]>

Thu, 6 Oct 2016 08:05:24 +0000

text/plain

Lars!

" Om jag kommer in på biblioteket och hittar en bok, som jag gärna vill behålla hemma, kan jag då anmäla mig som ´papperslös´ och få ett lånekort med påhittat namn och sedan vandra hem med vilka böcker jag vill, utan att någonsin komma att krävas på att lämna tillbaka dem?"

Om du verkligen vill ha en bok så finns det 1000 olika sätt att sno den, oavsett om du är IT-miljonär, Kungen eller papperslös. Eller menar du att papperslösa är mer benägna att stjäla böcker?

/Petter Zerpe

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [mailto:[log in to unmask]] För Lars Aronsson
Skickat: den 6 oktober 2016 03:01
Till: [log in to unmask]
Ämne: Re: [BIBLIST] Lånekort till papperslösa

On 10/05/2016 01:44 PM, Åsa Härstedt wrote:

> Hur gör ni på andra bibliotek med den saken?
>
> Kan papperslösa låna böcker på våra svenska bibliotek?

En följdfråga till de bibliotek och kommuner, som gör detta
möjligt: Hur kräver man in böcker som inte återlämnas?
Hur går det till rent praktiskt? Kronofogden kan väl knappast hjälpa till med indrivningen, förmodar jag.

[...]
Det låter som en bekväm tillvaro. (Kan man även bli "papperslös" hos skattemyndigheten?)

Eller har ni rutiner, där en identifierad medborgare får vara kontaktperson och ansvarig för den papperslöse?

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])
   Linköping