SV: [BIBLIST] inspirerande läsning

Ingvar Grimberg <[log in to unmask]>

Tue, 4 Oct 2016 09:50:59 +0000

text/plain

Ett förslag .. delvis påverkad av en skrivarkurs på Stadsbiblioteket i Göteborg beslutade en av våra invandrade läkare, Karl Landys att skriva och ge ut sina memoarer Liljekonvaljens flykt, Recito Förlag. Den är både språkligt och innehållsligt rik. Den är skriven på svenska.. I Liljekonvaljens flykt anas både ton och klang av författarens hemspråk - tjeckiskan som inspirerade Janaceks operors tonspråk.

Med vänlig hälsning Ingvar Grimberg, Universitetsbiblioteket Göteborg

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [mailto:[log in to unmask]] För Folkbiblioteksfråga
Skickat: den 29 september 2016 11:50
Till: [log in to unmask]
Ämne: [BIBLIST] inspirerande läsning

Hej!

En låntagare önskar litteratur att bli inspirerad av för en skrivarkurs hon går. Det stilistiska är viktigt, och det ska gärna vara författare med ett musikaliskt språk. Författare som använder metaforer och ger sina karaktärer tillgång till alla sina sinnen. Har ni förslag? Jag tänker mig t.ex.
Dagerman.

MVH Maria Carlén, Huvudbiblioteket i Täby