SV: [BIBLIST] Lånekort till papperslösa

Kristin Karlsson <[log in to unmask]>

Fri, 7 Oct 2016 06:30:26 +0000

text/plain

Hej.
Man behöver ju inte utgå ifrån att allt ska gå åt helvete. Människor är ofta ärliga och alvarligt talat så är biblioteksböcker inte det hetaste bytet. Man gör sig liksom inte besväret att göra ett lånekort för att sno begagnade böcker.

Det finns många små bibliotek på landsbygden där låntagaren själv skriver upp sina lån på ett papper, det brukar fungera utan större problem. Skolbibliotek brukar inte heller skicka krav eller förseningsavgifter till sina låntagare.

Lite svinn kanske man kan acceptera, det kanske är viktigare att barn och papperslösa får tillgång till böcker och läsning. Om svinnet skulle bli stort så kan man alltid ändra regler.

Med vänliga hälsningar
Kristin Karlsson
Bibliotekarie

Älmhults kommun