Subject: Googles nya Alphabet
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Tue, 23 Feb 2016 13:26:31 +0200

Det händer (som vanligt, höll jag på att skriva) en hel del på
Googlefronten. Som nu dethär med Alphabet:

https:/abc.xyz

Alphabet är en ny firma som snart ska äga Google. Å andra sidan kommer
Google att fortsätta äga Alphabet. Det låter råddigt (som man säger på
finlandssvenska) och är väl också just det. Å andra sidan är Googles
egentliga mission ju att organisera världens information eller, som Larry
Page ännu en gång uunderstryker på nämnda webbsida:  "Our core mission to
organize the world's information".

Och jag som har gått omkring poch trott att Bibliotekets främsta uppgift
är precis densamma! Så att nu ser Biblioteket nog ut att få ännu en
allvarlig konkurrent. Jag menar Alphabet, för Google har ju redan funnits
i några år. Biblioteket har visserligen funnits i circa femtusen år, mer
eller mindre, beroende på hur man räknar men det kanske tar slut någon
gång det också, dvs ifall biblioteket uppgår i Google och Alphabet.

Google har dessutom vissa geopolitiska för att inte säga imperiala
ambitioner, vilket biblioteket tillsvidare förefaller att sakna. Mera
därom i artikeln "Google's Jigsaw project has new ideas, but an old
imperial mindset", skriven av Julia Powles i the Guardian:

http://www.theguardian.com/technology/2016/feb/18/google-alphabet-jigsaw-geopolitical-games-technology

Hälsningar,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/