Subject: WikiLeaks och Biblioteket
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Fri, 5 Feb 2016 17:49:01 +0200

Kära svenska bibliotekarie,

har du kommit att tänka på, att WikiLeaks i allra högsta grad handlar om
bibliotekens nutid och framtid? Varför? Jo, tänk på alla dokument som nu
läcker ut på nätet genom WikiLeaks och många andra nya kanaler.

Därefter, begrunda alla dokument i största allmänhet.

Ännu på 1950-talet kunde begreppet "dokumentation" stå i centrum för våra
föregångares reflexioner om bibliotekariernas och bibliotekens speciella
uppgifter. Suzanne Briet, som arbetade vid Bibliothèque nationale i Paris
från 1924 till 1954, beskriver i sin lilla men naggande goda bok Qu'est-ce
que la documentation? (1951) bibliotekarien som en blid mjölkflicka eller
en praktfull dam, alltid klädd och utrustad enligt sin herres vilja.

Dokumenten antas innehålla sanningen. Jag är visserligen långt ifrån säker
på att du eller jag någonsin kommer att finna den. Men försöka duger.

Därför föreslår jag att du och jag och världens alla bibliotekarier slår
ihop sina påsar med Wikileaks för att hädanefter kunna erbjuda allmänheten
vidaste möjliga information.

Fotnot: Suzanne Briets skrift finns också att tillgå som en e-bok och i
engelsk översättning, här: http://ella.slis.indiana.edu/~roday/briet.htm .
Uttrycket "vidaste möjliga information" har jag lånat från titeln på
Anders Ericsons bok:  "videst mulig informasjon" - ei debattbok om
folkebiblioteka og samfunnsinformasjonen i et e-Norge (Biblioteksentralen,
Oslo 2001).  Anders' skrift kan också läsas per internet, här:
http://www.bibsent.no/nettbok/offinfo.htm.  Finland, "där har jag aldrig
varit", slutligen, förekommer i en sång som den svenska sångaren Bo Kasper
brukar (eller brukade) sjunga på radion.

Tillägg: Om du har gott minne så känner du kanske igen ovanstående
meddelande. Jag har nämligen skickat det till Biblist en gång tidigare (30
november 2010; http://is.gd/1pcH40).

Du kanske också minns mitt meddelande
från 24 juli senaste år (http://is.gd/g0E5f2) där jag citerade Julian
Assanges uttalanden i "Der Spiegels" intervju. Assange sade bl.a.:

"WikiLeaks is a giant library of the world's most persecuted documents. We
give asylum to these documents, analyze them, promote them and obtain
more. WikiLeaks has more than 10 million documents and associated analyses
now."

Vore det inte bibliotekariernas uppgift att ordna, presentera och bevara
WikiLeaks "bibliotek" i biblioteket?

Eller som någon tidigare biblioteksvän kanske skulle ha skrivit på
de europeiska bibliotekariernas dåtida gemensamma tungomål:

Ceterum censeo vicimanationes in bibliotheca conservandas esse.

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/