Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Lilla hjärtat förpassad till källaren + debatten om barnpornografi
From: Elin Lucassi <[log in to unmask]>
Date:Thu, 16 Oct 2014 09:27:52 +0000

Väl skrivet Mona.
//Elin

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [mailto:[log in to unmask]] För Mona Quick
Skickat: den 16 oktober 2014 11:22
Till: [log in to unmask]

I själva sakfrågorna kan man ha olika åsikter, och ta ställning utifrån olika aspekter. Jag erinrar mig en debatt om boken I last och lust, som försiggick på 80-talet. Den boken är numera olaglig att tillhandahålla efter 90-talets grundlagsändring om förbud mot barnpornografiska bilder. Även då rasade debatten om detta skulle innebära tryckfrihetens undergång. Någon här på listan som vill stå upp för att det är civilkurage när bibliotek har kvar den i samlingarna eller lånar in den som fjärrlån (som Rikskriminalpolisens barnpornografigrupp uppmärksammade i år)?

Tryckfriheten har alltid några begränsningar. Hets mot folkgrupp är en. Ärekränkning är en annan. Som Jan ständigt påpekar - det demokratiska biblioteket står i motsättning till en total frihet att utrycka vilka åsikter som helst och kräva att dessa finns tillgängliga i samlingarna.

Jag tror inte att någon missunnar Jan att få skriva här på listan, tid är ju något vi pensionärer har. Däremot tror jag att bibliotekarier som stretar på med att försöka göra så bra biblioteksverksamhet som möjligt helst vill använda listan till konstruktiva diskussioner och bra tips. Föraktfulla och återkommande utfall mot personer som vill något mer än att försynt skaffa böcker och låna ut dem till de som besöker biblioteket är tröttsamma att läsa och lämnar en besk eftersmak.

Alla som gör något kan kritiseras, och om Jan får kritik kan det ha att göra med att han är mycket snabb med att ge sådan, om och om igen, till personer som misshagar honom.

Mona Quick

Skickat från min iPad