Subject: Re: Lilla hjärtat förpassad till källaren
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 14 Oct 2014 16:36:48 +0200

Torbjörn Nilsson beskriver på kommunens blogg närmare om hur processen
gick till att flytta ner Lilla Hjärtat i källaren:

Representanter från ledningsgruppen på Malmö stadsbibliotek har under
våren 2014 påbörjat en serie möten med en referensgrupp, för ökat
medvetande angående rasifierade personers upplevelse av Malmö
stadsbiblioteks verksamhet och utbud. I gruppen sitter representanter
för Interfem Malmö, Afrosvenskars Forum för Rättvisa och Romskt
informations- och kunskapscenter.

och lite längre fram:

Samtalen med referensgruppen utgår ifrån olika teman, bland annat
”Barn och barnlitteratur”. Efter att ha deltagit i två samtal med
referensgruppen under våren har jag beslutat att tills vidare flytta
böcker med figuren ”Lilla Hjärtat” ner till magasin. Detta eftersom
det är viktigt att alla barn som kommer till Stadsbiblioteket känner
sig välkomna, sedda och har en möjlighet att på ett positivt sätt
känna igen sig i vårt utbud.

https://webapps07.malmo.se/blogg/2014/09/24/kanner-du-igen-dig-i-bibliotekets-utbud/

Lars Åberg  i Sydsvenskan ställer en väldigt relevant fråga:

Hur kunde vi, i ett land med vidsträckt yttrandefrihet och tolerant
självbild, hamna i ett offentligt samtalsklimat hämmat av ängslan för
att säga fel och patrullerat av identitetspoliser som hellre förbjuder
än argumenterar?

Vidare skriver han:

I Malmö vet man inte om ett sådant intellektuellt försvar skulle
uppskattas. Här har stadsbibliotekarien Torbjörn Nilsson vandrat fram
och tillbaks längs sina hyllor i sällskap med en handfull
självutnämnda litteraturkritiker och i första vändan rynkat på näsan
åt och plockat bort Stina Wirséns barnböcker med figuren Lilla
Hjärtat. Problemet återfinns i det här fallet i betraktarens öga.
Konstkritikern Sinziana Ravini hade rätt när hon i Göteborgs-Posten
2012, i samband med att Wirsén hudflängdes första gången, skrev att om
samhället trippar på tå kommer det ”enbart att leda till ett
regressivt och främlingsfientligt kulturklimat”.

Jag undrar vad händer om fler bibliotek gör som Malmö och låter olika
typer av referensgrupper censurera åt oss andra.

Lars Åbergs avslutar dystopiskt:

I den referensgrupp Nilsson komponerat ingår personer från Interfem
Malmö, Afrosvenskars forum för rättvisa och Romskt informations- och
kunskapscenter. Varför just de? Vad representerar de individerna
utöver sig själva?

Makten de tilldelas blir i alla fall ansenlig när den ska uttolkas av
den här sortens tjänstemän, ängsligt sneglande på tidsandan och den
för tillfället närmast ståendes känsla av kränkthet.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/lars-aberg-om-lilla-hjartat-och-angsligheten/

Jan