Subject: Re: Storebror ser vad du läser
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Sun, 12 Oct 2014 09:22:57 +0300

I Orwells roman är Storebror det egna globala imperiets regering. Men i
det här fallet (som Jan tar upp i sitt inlägg) spelar i stället
softwareimperiet Adobe Storebrors roll genom att hålla så noga reda på vad
vi läser.

Under tidigare epoker har skillnaden varit tydligare än idag.
Nuförtiden vet man inte riktigt vem som har makten - regeringen eller
storbolagens ledning.

När man läser Julian Assanges senaste bok (When Google Met Wikileaks,
OrBooks 2014) börjar man alltså fundera på om det är Barack
Obama, Hillary Clinton osv. som  leder vårt eget imperium USA inklusive
Google och de andra firmorna inom ramen för sin globala politik.  Eller om
det tvärtom är Google och de andra firmorna som leder USA inklusive dess
utrikesdepartement inom ramen för *sin* globala politik.

Sedan kan man förstås avfärda Storebror som en myt och helt kallt
konstatera, att ingen har eller någonsin har haft kontrollen över
det hela.

Men vad är nu detta för en topic in Nordic research Library user
Services? kan man ju också fråga sig.

Tja. Ingen kan längre gömma sig för Googles blick. Inte ens
bibliotekarierna.

Google vill ordna allt vi vet och då blir det väl aktuellt
att sätta pli på oss med detsamma?

Hälsar,

Mikael
Söndagsbibliotekarie

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/