Subject: Re: Storebror ser vad du läser
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Sat, 11 Oct 2014 12:33:09 +0200

Klipp från senaste INETMEDIA:

https://mail.google.com/mail/#trash/148fad820014f96d

Bokspionen
Adobe kartägger våra läsvanor
För att kunna läsa kopieringskyddade e-böcker används ofta programmet
Adobe Digital Editions. I veckan avslöjades att Adobe passar på att
samla in uppgifter från programmets användare. Utan att fråga
användaren om medgivande eller erbjuda ett alternativ om man vill
slippa registreras.

Skandalen var ett faktum. Företaget Elib som är "ledande i Norden inom
distribution av digitala böcker", bl.a. till svenska folkbibliotek,
publicerade följande information i sin blogg, information som
uppdaterades igår torsdag:

      Elib - 8 oktober
http://www2.elib.se/elibs-blogg/arkiv/2427

      Elib - 9 oktober