Subject: Re: Aw: Rensa bort rasismen , flytta ner Pippi till källaren
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 7 Oct 2014 13:19:08 +0200

Åsa Linderborg skriver idag på Aftonbladets kultursida kritiskt om den
nya kulturministern.

Vad jag fastnade för var följande passus:

Kulturens uppgift är att befrämja demokratin. Det är också det första
Alice Bah Kuhnke har sagt som ny­tillträdd minister.

Det kan låta som ett ­viktigt ställningstagande - motsatsen låter ju
förfärlig - men det tål att diskuteras. Vad menas med ordet demokrati?
Finns det några gränser för hur visionärt ett sånt begrepp får vara?

Att säga att all kultur­politik ska befrämja demokratin är att sätta
en ideologisk tvångströja på det som ska vara fritt. Det är ju just
inom kulturen som alla ­idéer kan testas, också de som
majoritetssamhället finner förkastliga. Det är hela poängen med
yttrande­friheten

http://www.aftonbladet.se/kultur/article19655963.ab

Ordet kulturpolitik kan bytas ut mot ordet bibliotek Vi främjar
demokratin bäst med att slå vakt om yttrandefriheten.

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,