Subject: Re: Sv: Re: [BIBLIST] Rensa bort rasismen , flytta ner Pippi till källaren
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 2 Oct 2014 13:41:57 +0200

Är det rasism när man betonar hudfärg? Peter Alsbjer skriver ju:

Det är så oerhört lätt att fastna i en privilegierad, vit medelklass flod
 av  argument kring censur och yttrandefrihet och omedvetet välja
bort att betrakta t ex medieurval ur alla barns perspektiv.

Vit syftar väl på hudfärg? Vilka andra färger kan medelklassen ha?
Finns det en svart medelklass, en gul, en röd, en brun? Vad kallas den
klass som gör ett medieurval ur alla barns perspektiv? Den är tydligen
inte privilegierad, inte vit och inte medelklass?

Föredrar personligen det enklare och rakare, gubbe men gärna då med
tillägget grinig gammal gubbe (GGG). Dom finns i alla klasser, med eller
utan privilegier och har olika hudfärg. Det påstås dock  att i Kina åtnjuter
dom äldre stor respekt.

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,