Subject: Re: IFLA kan, Advokatsamfundet kan, varför kan inte Svensk biblioteksförening?
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 22 Oct 2014 09:14:57 +0300

Bäste Jacob - kära BIBLIST,

"eboksleverantörernas kartläggning av låntagares lån och läsning" dikteras
väl närmast av deras affärsintressen? Vad ska man då säga om NSA:s med
flera statliga underrättelseorganisationers kartläggning(ar) av våra liv
(inklusive boklånen och läsningen)? Eller om eboksleverantörernas
samarbete med underrättelsetjänsterna?

Anne Rambergs inlägg i dessa frågor (rörande den personliga integriteten i
rättsstaterna)  är desto mer beundransvärda därför att hon är
generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund. Som bland annat Jan Sz. har
framhållit, skulle vi gärna se att bibliotekens talesmän och -kvinnor
utvecklade lika mycket mod och kampvilja som denna lysande representant
för The Judicial Power.

Men inte ens IFLA har gjort eller gör särskilt väl ifrån sig. Ta t.ex.
deklarationen från augusti (2014). Här:  http://www.lyondeclaration.org/.

Lyondeklarationen handlar visserligen om "tillgång till information och
utveckling" och anknyter därför bara indirekt till övervakningens och de
mänskliga rättigheternas problematik. Ingen kan dock förneka att
frågorna hänger ihop. I Lyondeklarationen läser vi således bland annat:
"2. Sustainable development must take place in a human-rights based
framework, where [...] d. Equitable access to information, freedom of
expression, freedom of association and assembly, and privacy are promoted,
protected and respected as being central to an individuals independence".

Så låter den officiella poesidelen. Men till vardags håller The Library
Power hellre tyst än tar ställning och uttalar sig. Quo usque tandem? Hur
länga skall detta tillåtas fortsätta? frågar

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/