Subject: Re: KB tecknar avtal med OCLC om CC0-licens
From: Martin Malmsten <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Feb 2014 20:54:56 +0000

Jan,

kul att tycker att förnuftet segrat över det verklighetsfrämmande, jag önskar dig all lycka på en  liknande resa.

Vi (KB/Libris) vill vara med i många globala samarbeten, det är bland annat därför vi kämpar för öppna data. Vi tycker vidare inte att krav på öppna data är en verklighetsfrämmande hög princip, vi anser snarare att det ingår i vårt uppdrag att se till att en inlåsning till en specifik leverantör inte uppstår.

Att detta avtal tagit lång tid att få till är ingen överdrift. Det har krävts stora kraftansträngningar och långa förhandlingar där bland annat Maria spelat en avgörande roll, därför är det minst sagt enerverande att läsa ditt reflexmässigt bittra svar. Skärp dig.

Mvh,
  Martin Malmsten
  Enhetschef Systemutveckling och design
  Avdelningen för Informationssystem