Subject: Re: KB tecknar avtal med OCLC om CC0-licens
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Fri, 14 Feb 2014 11:12:24 +0100

Martin,

Förhandlingarna inger hopp om ett positivt resultat. Det är bra.

Reflexmässigt bittert har jag sedan slutet av 90-talet kämpat för att
Sverige även borde kämpa tillsammans med andra bibliotek kring
open access tidskrifterna. Utan resultat. Det är bittert. Även i den
frågan har KB/LIBRIS ansett att ensam är stark. Femton år senare
kan vi se resultatet. Det är bittert.

Jag föreslog dåvarande riksbibliotekarien att vi skulle samarbeta
med EZB om dom fria elektroniska tidskrifterna.

Klipp om EZB

The Electronic Journals Library was founded in 1997 by the University
Library of Regensburg in co-operation with the Technische Universität
München University Library within the framework of a project. The aim
of this project was to present e-journals to the library users in a
clearly arranged user-interface and to create for the EZB member
libraries an efficient administration tool for e-journal licences.

At the moment, 612 institutions actively take part in the Electronic
Journals Library; besides, the EZB is also used by virtual subject
libraries and information services.

http://rzblx1.uni-regensburg.de/ezeit/us.phtml?bibid=AAAAA&colors=7&lang=en

Det känns bittert att mina över femton års arbete med att samla in och
syndliggöra fria e-tidskrifter, nu över 22.000 titlar enbart
uppskattades av EZB, NewJour och Open J-Gate och EBSCO men inte av
svenska bibliotek och LIBRIS vilket var min dröm.

Vad EZB gör är fantastisk och det känns bra att hjälpa dom. Det känns
bittert att LIBRIS inte vill samarbeta med EZB. Det LIBRIS gör för att
synliggöra OA-tidskrifter är patetiskt jämfört med EZB. Det känns
bittert att se hur LIBRIS försöker uppfinna hjulet.

Reflexmässigt anser jag att samarbete är något positivt. Bara
tillsammans kan vi utmana dom kommersiella aktörerna.

Måste det ta årtionden att inse det?

Skärp er!

Jan