Re: KB tecknar avtal med OCLC om CC0-licens

Ulf-Göran Nilsson <[log in to unmask]>

Fri, 14 Feb 2014 08:26:48 +0000

text/plain

Hej,

Vi vill gratulera KB till de framgångsrika förhandlingarna och det är lätt att inse komplexiteten av frågeställningar kring rättigheterna på den här nivån och vi hoppas också att detta leder vidare till ett fullvärdigt medlemskap framgent. Känns mycket positivt att kampen för öppna data vinner segrar av den här karaktären. Detta vinner vi alla på, så tack igen!

Vi som har varit medlemmar i OCLC med eget bestånd i WorldCat och användande av WorldCat Local (snart WorldCat Discovery Services) sedan 2012 ser de stora fördelarna med att samverka i den här internationella kontexten. OCLC arbetar medvetet för att ytterligare stärka sin roll när det gäller content neutrality och det visar inte minst försäljningen av databaser till EBSCO och andra leverantörer och att förändringar nu också sker med FirstSearch.

Hälsningar,
Ulf-Göran

Ulf-G Nilsson
Library Director