Subject: Biblioteken sviker pojkarna
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Feb 2014 12:28:31 +0100

Läste idag en artikel i DN om hur skolan svikit pojkarna.

När jag läste inledningen tänkte jag att vi ser samma sak med biblioteken.

Klipp:

Lärarna gör för lite för att stärka pojkarnas betyg, och fler insatser krävs för
att locka män till kvinnodominerade yrken. Det säger regeringens utredare
Svend Dahl som i dag, torsdag, lämnar över sin utredning till
jämställdhetsministern.

Vi vet att pojkar läser lite och inte tillhör en prioriterad grupp på
biblioteken och vi
vet att kvinnodominansen inom yrket är extremt högt.

Jag skulle vilja påstå att även vi gör för lite för att stärka pojkars
läsning och att
vi måste locka män till vårt kvinnodominerade yrke.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolan-sviker-pojkarna/

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekare och chef för f.d Avdelningen för humaniora,