Subject: Re: SV: Kortbetalning
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 15 May 2013 14:27:55 +0300

iZettle är ju ett intressant tips, visste inte att "alla nu kan ta betalt
med kort", som det sägs i reklamen. Hur som helst: uppmuntrad av en
BIBLIST-prenumerant, som bad mig förklara hur bitcoin funkar ("det är bra
om vi håller oss up-to-date", skrev hon) -- och med tanke på att bitcoin
fortfarande är ett ganska nytt begrepp -- ska jag bifoga det svar som jag
sände henne till hela listan:

Ett första svar [på frågan: hur funkar bitcoins?] är, att betalning med
bitcoins på många sätt liknar vad du gör när du betalar via nätet från
ditt bankkonto eller använder uppgifterna från ditt kreditkort för att
göra en nätbetalning.

Men i andra avseenden är bitcoin avgjort ett nytt och annorlunda
betalningsmedel. För det första är det en kryptovaluta, vilken som detta
begrepp säger bygger på krypteringsteknik. I stället för att försöka
förklara i detalj hur denna teknik funkar ber jag dig ägna en tanke åt
vårt traditionella penningsystem. Vad bygger det på?

Svaret är, att vårt traditionella och nuvarande penningsystem bygger på
medborgarnas förtroende, vilket i sin tur baserar sig på vår erfarenhet
av att samhällsekonomin funkar ungefär som vi väntar oss att den ska
funka.

Förtroendet upprätthålls i sista hand av en stor apparat, som kallas för
staten. En huvudroll i sammanhanget spelar centralbanken, som vanligtvis
har monopol på att trycka sedlar och mynt men detta leder ju oss bara
tillbaka till staten.

Nåväl, bitcoin-systemet är utformat så att vi ska kunna ersätta vårt
förtroende för statens pengar med tillit till krypterade pengar. Bitcoins
är så att säga värda vårt förtroende så länge krypteringen håller.

Ett citat får belysa lite mer i detalj hur bitcoinsystemet fungerar:
"Eftersom ingen central auktoritet finns som kan journalföra och godkänna
transaktioner har Bitcoin istället en publik, distribuerad databas som
kallas blockkedjan där alla transaktioner som sker i Bitcoinnätverket
lagras. För att en transaktion skall vara bekräftad måste den finnas med i
ett block. Att skapa ett block som kommer med i blockkedjan är en tävling
mellan miners i nätverket och det är fritt fram för vem som helst att vara
med. Priset i tävlingen är 50 nyskapade bitcoins samt alla (frivilliga)
transaktionsavgifter som följer med de transaktioner som inkluderas i
blocket. Belöningen på 50 bitcoins halveras ungefär vart fjärde år vilket
gör att det totala antalet bitcoins slutligen kommer att stanna på strax
under 21 miljoner" (cit. från den kanske något halvfärdiga sajten
bitcoin.se)

Verkar det svårbegripligt? Ja, men är inte också vårt nuvarande
finanssystem lite dunkelt? För att begripa vad som händer och sker i
finanssystemet kan man t ex försöka läsa meddelandena från "Bank of
International Settlements" i Basel (http://www.bis.org). De är inte heller
alltid särskilt lättfattliga...

Enklast och lätt bildar du dig en uppfattning om hur bitcoins funkar i
praktiken genom att skaffa dig en egen bitcoinplånbok och följa med vad
tidningarna och bloggarna skriver i ämnet.

Hoppas detta hjälper dig på traven med bitcoins!

Med vänlig hälsning,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/