Subject: Re: Primo på Umeå UB
From: Ulf-Göran Nilsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 24 May 2013 12:01:08 +0000

Jan, Primo är ett utomordentligt avancerat och välutvecklat discovery-system med en föredömlig integration av flera olika tjänster och jag har själv varit med om en upphandling där Primo blev klar vinnare sett till helheten. Min erfarenhet visar att de fyra ledande systemen på marknaden, EDS, Primo, Summon och WorldCat Local är relativt likvärdiga och beroende på hur och vad man mäter går det att få olika utfall vid en bedömning, vilket också upphandlingarna i sig visar.

Att bara räkna antalet träffar är inget mått på kvalitet, men däremot är relevanslistningen naturligtvis av största värde som du säger och vad som hänt i just detta fall vågar jag inte svara på men det är absolut inget som är karaktäristiskt för Primo.

Hade du testat vår installation av WorldCat Local skulle du sett att du får drygt 30 000 träffar och vi har glädjen att kunna visa ett stort antal böcker som inte finns i de andra systemen , se Results for 'Friedrich Nietzsche' [University of Skövde Library]: http://his.worldcat.org/search?q=Friedrich+Nietzsche&fq=&dblist=239%2C638&qt=sort&se=nodgr&sd=desc&qt=sort_nodgr_desc (i vår lokala instans får vi en första relevansranking med våra egna böcker, tidskrifter osv högst upp i träfflistan - http://his.worldcat.org/search?q=Friedrich+Nietzsche&fq=&dblist=239%2C638&qt=sort&se=$d&sd=desc&qt=sort_$d_desc )

Svaret på din fråga om Primo är ett seriöst verktyg för våra användare skulle jag vilja besvara med att samtliga de fyra ledande systemen är att betrakta som ytterst seriösa verktyg och alla fyra systemen används också av ett stort antal bibliotek över hela världen och i många fall är de upphandlade i konkurrens.

Hälsningar,
Ulf-Göran

Ulf-G Nilsson
Library Director