Subject: Re: Kortbetalning
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 15 May 2013 11:22:46 +0300

Kortbetalning är smidigt men hur vore det med bitcoin? Ett bibliotek som
möjliggjorde för dem som har lånekort/bibliotekskort att betala med
bitcoin vore kanske en aning tidigt ute, men varför inte vara just det?

"Bitcoin (av "bit" och engelska "coin" = mynt) är en digital valuta
skapad 2009 av Satoshi Nakamoto (troligtvis en pseudonym), vars huvudsyfte
är att möjliggöra betalningar över Internet direkt mellan användare utan
någon inblandning från tredje part." (Wikipedia) Jag kan avslöja, att min
plånboksfil f.n. innehåller 3.22 bitcoins. Dagens kurs: 1 BTC = 87.05
EUR (ca 8.63 SEK). Vore det inte praktiskt ifall jag kunde betala
förseningsavgift o.dyl. på biblioteket med bitcoinplånboken i min
mobiltelefon?
Fundera på saken!
Hälsar,
Mikael