Subject: Re: Madeleine Sjöstedt slår ett slag för rasismen
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Mon, 6 May 2013 15:37:21 +0200

Fredrik Strömber ordförande i Seriefrämjandet diskuterar Tintin på
Seriefrämjandets blogg i ett pressmeddelande.

Här några klipp:

Serien Tintin skapades i en annan era under förra århundradet och
innehåller många exempel på fördomsfulla skildringar av såväl folkslag
som nationaliteter, genus, yrken med mera. Att censurera dessa serier
vore dock en farlig väg att vandra; en väg som i sin förlängning
skulle kunna leda till att vi skapar ett curlingsamhälle där
medborgarna inte har en förankring bakåt i tiden.

Frågan aktualiserar ett återkommande fenomen i den svenska
samhällsdebatten om innehållet i kulturyttringar för barn och unga i
allmänhet, och i konstformen tecknade serier i synnerhet. I
förlängningen speglar detta en ängslig inställning till bilden som
kulturyttring. Det är tydligt att texter inte är lika hotande som
bilder. I Sverige hade vi en omfattande moralpanik kring tecknade
serier på 1950- och 60-talen; en genomgående negativ debatt som
påverkade generationer av föräldrar, lärare och bibliotekarier. Serier
påstods göra barn och ungdomar till ungdomsbrottslingar och
analfabeter.

Nu har alltså debatten om de tecknade seriernas påverkan tagits upp
igen och även om censurbeslutet i detta fall drogs tillbaka är det
symptomatiskt att serier blir syndabock. Konstformen tecknade serier
är sedan mer än hundra år tillbaka en viktig del av Sveriges kultur.
Välmenande men ogenomtänkta censurivrare som vill skydda, oftast
yngre, läsare tar dock ofta sikte på serier utan att ha någon större
förståelse för denna konstforms historia eller särart. Det stora stöd
som helt tydligt fanns för att stoppa denna ogenomtänkta censurering
är dock ett tecken på att det svenska samhället håller på att
förändras.

http://serieframjandet.se/2012/09/25/tintin-pa-kulturhuset-censur-eller-debatt/

Jan

--