Subject: Re: Vad är relevant och vad är icke relevant information
From: Daniel Forsman <[log in to unmask]>
Date:Thu, 30 May 2013 19:31:25 +0000

Det stämmer att vi erbjuder tillgång till en stor mängd dagstidningar
utöver de vetenskapliga tidskrifterna.
Dessa ingår i de de fulltextdatabaser som vi licensierar där både
vetenskapliga tidskrifter och dagstidningar ingår. Amerikanska
dagstidningar kan ha betydelse för t ex Industrins ekonomi och
organisation. Att erbjuda tillgång till dagstidningar för vår
internationella studenter och forskare är en annan anledning. Utöver det
har Chalmers ett uppdrag att samverka med det omgivande samhället vilket
speglas i dagstidningarna. Jag ser ingen motsats i att erbjuda vår
forskning och utbildning ett rikt utbud av informationsresurser så länge
som våra användare hittar det de letar efter. Ser vi på
användningsstatistiken så nyttjas resurserna och då får vi anta att det är
uppskattat och relevant. Likaså kan vi se ett ökat nyttjande av
fulltextresurserna och en minskande trend på fjärrlån och inköpsförslag
vilket torde tyda på att vår samling uppfyller användarnas krav på bredd
och relevans.

Tack för din omsorg för Chalmers studenter och forskare.

Daniel