Subject: Re: Vad är relevant och vad är icke relevant information
From: Daniel Forsman <[log in to unmask]>
Date:Wed, 29 May 2013 13:59:01 +0000

Hej Jan!
Som du vet licensierar biblioteken en del ämnesövergripande
fulltextdatabaser t ex Ebsco Academic Search, Ebsco Business Source
Premier och Proquest Central. Dessa innehåller tvärvetenskapliga artiklar
och ämnesspecifika artiklar inom ämnesområden som är relevanta för
lärosätenas utbildning och forskning. Det kan även medföra att vi får
tillgång till artiklar inom ämnesområden som vi normalt inte skulle ha
täckt in. I vissa fall är det inte ens möjligt att prenumerera på en
enskild tidskrift elektroniskt utan du måste licenserna ett helt paket
eller en kanske en hel databas. Att du får många träffar inom ett
ämnesområde som inte verkar ha direkt bäring på lärosätets forskning eller
utbildning är ett resultat av detta. Samtidigt så ser vi att det
förekommer användning inom oväntade ämnesområden på sätt som vi inte
föreställt oss. Så jag tycker det berikar vårt bestånd snarare än belastar
det.

Vänliga hälsningar,
Daniel Forsman
Chalmers bibliotek