Fwd: Kan man låne ut en app?

Jan Szczepanski <[log in to unmask]>

Thu, 16 May 2013 11:06:54 +0200

text/plain

 Kan en app vara en barnbok och i så fall hur ska vi hantera det?
Här en norsk undran

Jan

---------- Forwarded message ----------
From: Gaare, Eirik (Fylkesbiblioteket) <[log in to unmask]>a
Date: 2013/5/16
Subject: Kan man låne ut en app?
To: [log in to unmask]

I disse e-boktider og for meg barnebarntider har jeg etterhvert fulgt
med på at det kommer ut en god del barnebøker på egen app, slik at
barna (eventuelt) kan betjene boklesing sjøl på f.eks. iPadda. Bøkene
inneholder opplesning (ofte gode opplesere), bilder, og de mer
avanserte har også lagt inn en barnevennlig interaktivitet. Barna
elsker å klikke på Jako og Neikop å høre at de sier "Ja" og "Nei",
eller slå av og på lampa. Det finnes visst apper som tenderer mer mot
film eller spill også.

Hvis og når dette utvikler seg, vil det snart ikke lenger være
parallellutgaver til p-bøker, men de vil utvikles som sin egen
sjanger.

Dette er en form for litteratur som vi ikke har noe apparat for i
biblioteket. Kan man tenke seg en måte vi kan betjene publikum med
disse appene? Og da tenker jeg IKKE på å låne ut nettbrett e.l. med
appene på. Vi må rett og slett ha et utlånssystem og en avtale om at
vi kan distribuere dette som lån med en viss lånetid.

Har noen gode ideer på hvordan vi kan handtere dette mediet?

Med vennlig hilsen

Eirik Gaare

IKT-koordinator

Fylkesbiblioteket i Akershus

akershus.fylkesbibliotek.no

bibliotekrom.no

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekare och chef för f.d Avdelningen