Subject: Re: Älskadebibliotek
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 Jun 2012 10:51:17 +0200

Hu kan en ledande företrädare för biblioteks-sverige hävda att

"Det är, med förlov sagt, ytterst tveksamt om ökade öppettider leder till
att fler och nya grupper besöker biblioteket"

Om detta är en allmän åsikt eller en extremt personlig åsikt
generalsekreterarern
företräder vet jag inte. Men den är i högsta grad kontroversiell.

Tre företrädare för kulturnämnden i Malmö

Daniel Sestrajcic (V),
ordförande kulturnämnden

Marcelo Arce Castillo (S),
1:e vice ordförande kulturnämnden

Charlotta Bergström (Mp),
ledamot i kulturnämnden

skriver tillsammans i Sydsvenskan ett gemensamt inlägg som går på tvärs
med både generalsekreteraren och bibliotekschefen i Malmö.

Klipp:

I en stad som Malmö – med barnfattigdom, med alla studenter, med en
ung befolkning där barnfamiljerna blir fler och fler – är biblioteket
en av få ickekommersiella platser som är öppna för alla medborgare. På
biblioteket kan Malmö vara en sommarstad för de invånare som vare sig
har råd med semester eller har en egen stuga att åka till. Då är det
inte rimligt med sommartid från den andre maj till den siste augusti.
En sommartid som innebär kraftigt försämrade öppettider med bara några
få timmar öppet på lördagar och stängt på söndagar.

Bibliotekens främste företrädare skriver: "Det är, med förlov sagt,
ytterst tveksamt om ökade öppettider leder till
att fler och nya grupper besöker biblioteket"

Citat:

Utökade öppettider gör biblioteket mer lättillgängligt för alla och
låga trösklar stimulerar fler att besöka biblioteket. Därför tillför
vi stadsbiblioteket 1,6 nya miljoner för utökandet av öppettiderna. Vi
ställer oss frågande till varför vi därmed skulle hindra arbetet med
att nå nya grupper som rimligtvis ingår i bibliotekets ordinarie
uppdrag. I sammanhanget är det synd att stadsbibliotekarie Elsebeth
Tank (Sydsvenskan 5.6) inte nämner att biblioteket på nämndens
initiativ tillfördes 600 000 kronor för att utöka bokbussverksamheten
med fler turer, en ny bokbuss och en mångspråkig personal.

Bibliotekens främste företrädare skriver: "Det är, med förlov sagt,
ytterst tveksamt om ökade öppettider leder till
att fler och nya grupper besöker biblioteket"

Även en reaktionär gammal stofil kan bli förbannad över alla dessa
moderna upplevelseföreträdare
som så aktivt motarbetar bibliotekets idé.

Citat:

Vi inser att det behövs offensivt arbete för att få
underrepresenterade grupper att ta plats på våra bibliotek. Samtidigt
är vi övertygade om att dessa grupper inte i första hand lockas av
exempelvis Internationell författarscen eller en bistro – hur lovvärda
dessa projekt än är i andra avseenden – utan av att man har ett
välbemannat bibliotek med aktiv personal.

Sådan värmer en reaktionär gammal stofil även om det är så 1974.

Upplevelser i all ära men först och främst ett bibliotek som har öppet.

Även om Niklas tycker att:

Det är, med förlov sagt, ytterst tveksamt om ökade öppettider leder
till att fler och nya grupper besöker biblioteket"

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/-i-forsta-hand-ett-bibliotek-i-framkant-

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekare och chef för f.d Avdelningen