Subject: Sv: [BIBLIST] Söker info om folkbibliotekens bokcirkelverksamhet ur historiskt perspektiv
From: Karin Lyberg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 Jun 2012 08:39:52 +0200

Vi Grästorps bibliotek har vi inga bokcirklar. Vi har diskuterat detta
men ej ännu statat någon.

Hälsningar
Karin Lyberg

Grästorps bibliotek
0514-58034

Hej!
Undertecknad håller för närvarande på med ett forskningsprojekt kring
bokcirklar/läsecirklar idag i Sverige. Men som en bakgrund till dagens

situation skulle jag gärna vilja veta i vilken omfattning detta
tidigare
förekommit i folkbibliotekens regi. Att studieförbunden haft bokcirklar

som en del av studiecirkelverksamheten sedan början på 1900-talet, det

vet jag. Men om folkbibliotekens bokcirkelverksamhet under 1900-talet
vet jag ännu inte så mycket.

Så alla tips om litteratur eller annat källmaterial som ger information

om folkbibliotekens bok/läse/litteraturcirklar ur ett historiskt
perspektiv mottages mycket tacksamt. Jubileumsskrifter och historiker
från lokala folkbibliotek, statistik, artiklar och debatt i
bibliotekspressen, allt tänkbart....

Vänliga hälsningar
/Kerstin Rydbeck
--