Subject: SV: [BIBLIST] Älskade bibliotek
From: Lennart Lundblad <[log in to unmask]>
Date:Mon, 11 Jun 2012 12:57:56 +0200

När ska företrädare för kulturen lära sig att det inte är fult att marknadsföra sig och att produktutveckla?! Det är aldrig så mycket kattrakande som när någon del av "finkulturen" (dit måste man tydligen tyvärr räkna delar av bibliotekssektorn) prövar nya vägar. Låt mig ta ett exempel från de statsunderstödda teatrarnas värld. Många etablerade Teaterälskare ogillar ny publik och därmed nya sätt att locka publiken ("den nya publiken vet inte hur man ska uppföra sig på teatern"). Och tyvärr verkar det vara på samma sätt på biblioteken. Vet man inte att man ska vara tyst och veta hut på ett bibliotek så har man inget där att göra ...

Men nu är det faktiskt så att åtminstone Folkbiblioteken har ett uppdrag som går utöver att stapla böcker på varandra - FOLK-biblioteken torde vara till för ... Folket? (Någon däremot?)

Och eftersom stora delar av folket faktiskt inte hittar in på sina bibliotek (och andelen som hittar in minskar ... jooo, så är det faktiskt, totalt sett) så är det hög tid att sätta sig ner och fundera på varför, och om saker kanske kunde skötas på något annat sätt. Alternativet är att ... göra ingenting. Och då finns det all anledning att tro att det fortsätter minska.

Två miljoner till media är lappri ... ja till och med bortkastade pengar om inte biblioteken lockar till sig nya besöksgrupper. Men två miljoner på att locka till sig barn och ungdomar, ja det är en investering i framtiden. Det är bättre än så - det en investering i barnens och ungdomarnas framtid.
Ja, se det är väl använda pengar!

Om det nu inte är så att hermelinerna på biblioteken inte vill ha in några katter ...? För då är det lätt att förstå varför man hellre skulle vilja lägga pengar på media i stället för produktutveckling. Mer åt dom som redan har ... åsså slipper man få in dom där på biblioteken som ändå inte vet att uppskatta god litteratur ... två flugor i en smäll.

Men så kan det väl ändå inte vara ...?

För min del vet jag att det hjälper besöks- och utlåningssiffrorna om man marknadsför ett bibliotek - jag har sett det fungera. Med egna ögon.

//Lennart Lundblad