Subject: SV: [BIBLIST] Gallring, weeding, kassering?
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Thu, 3 May 2012 15:30:27 +0000

Biblioteksterminologin har väl tagit över "gallra" från arkivterminologin? Gallrar gör man ur ett bestånd (arkiv-, biblioteks-, växt- etc), dvs lugnt avlägsnar, utmönstrar något, medan det att kassera ursprungligen handlade om att bryta sönder, tillintetgöra, något.

Kanske skulle svenska bibliotekarier börja kassera mer än gallra, och därmed profilera sig som lite tuffare och morskare...?

Carl-Henrik Berg
Strängnäs bibliotek