Subject: Re: SV: [BIBLIST] hon är glad åt det generationsskifte som nu pågår p å landets bibliotek
From: Andréas Nordh <[log in to unmask]>
Date:Fri, 25 May 2012 21:16:35 +0200

Jag betvivlar att syftet med Biblist är att föra en allmänpolitisk
debatt, men eftersom det finns en källkritisk aspekt i det hela så...

Om man anser att det minsta man kan begära är att han ska förklara sig
vore det väl möjligen en idé att läsa hela intervjun med Reinfeldt
istället för utvalda delar av den?
Det är väl ungefär lika källkritiskt förkastligt att inte göra det som
att välja att inte se hela uttalandet av riksbibliotekarien innan man
väljer att yttra sig om vad hon kan tänkas ha sagt och i vilken
kontext det skedde.

Även om ordvalet syftade tillbaka på något han tidigare i intervjun
pratade om så var det naturligtvis inte ett särskilt genomtänkt
uttalande, trots att han har rätt i sak.
Jag har dock väldigt svårt att se vad som skulle kunna tänkas vara
rasistiskt med det uttalandet. Är inte själva problemet att just unga
och äldre samt invandrare, oavsett ålder, har svårigheter med att
finna arbete?
Varför då inte prata om det problemet istället för att få för sig att
det skulle vara rasistiskt att vilja lösa problemet?
Vad SD-anhängare och diverse rasistbloggare snarare torde jubla över
är att man inte ens vill nämna att det bland invandrare är högre andel
som är arbetslösa än vad det är bland "etniska svenskar" mitt i livet.
Varför försöka lösa ett problem när det finns så mycket utrymme kvar
under den berömda mattan?
Kan man inte låta SD kampanja för sig själva istället för att ge dem
martyrkortet gång på gång?