Subject: Re: Ang. Re: [BIBLIST] Världsmästarnaav Julia Ceasar
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 14 Jun 2011 08:34:59 +0200

Röster har höjts om att kontroversiella böcker inte ska köpas in på
biblioteken. Vissa röster, som inte är politiskt korrekta ska tystas i
debatten. Vissa åsikter förhindras att bli bemötta. Mångfalden ut-
armas. Riktigt hur främlingsfientligheten skulle underblåsas av om
biblioteket köpte in boken låter tveksamt. Våra politiska partier
har ju övergivit den politiken att förbigå med tystnad utan istället
övergått till att "ta debatten".

Det är inte bibliotekens roll att vara vakthundar. Bibliotekens roll
är att spegla hela spektrat av åsikter så länge dessa inte är
straffbara.

Det finns alldeles för mycket censur här i världen. Censur har
inte gjort världen bättre.

Jag ha chockad över att man i Eskilstuna har tagit politiska
beslut om vad som ska köpas in till biblioteket. Men jag är inte
chockad om biblioteken köper in kontroversiell debattlitteratur.

Miguel Benitos resonemang är besynnerligt. Han tycks mena
att eftersom det handlar om skattepengar så ska majoriteten
kunna bestämma vad som ingår i yttrande- och tryckfrihet.

Ska verkligen politiker bestämma vad som ska finnas på
bibliotekens hyllor?

Jan

--
Jan Szczepanski