Subject: Re: Ang. Re: [BIBLIST] Världsmästarnaav Julia Ceasar
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Mon, 13 Jun 2011 22:52:36 +0200

Jag håller absolut med Jonas Aghed och Ragnar Eng att sådana böcker
inte hör hemma i ett folkbibliotek. Yttrande- och tryckfrihet innebär
inte att våra gemensamma bibliotek ska finansiera främlingsfientliga
alster genom inköp.

Ofta de låntagare som föreslår dessa böcker har redan dem hemma, men
vill förstås att andra också ska läsa dem och förmås hysa
främlingsfientliga åsikter.
Som Jonas Aghed påminner om var det för några år sedan en liknande
diskussion om Lars Janssons bok. Jansson själv skriver någonstans att
han är förgrymmad för att "Benito" stal hans möjligheter till
försälning till biblioteken. Visst är jag stolt över det, och det
borde ala bibliotekarier se till att böckerna som köps in inte går
över gränsen.

Just nu pågår en livlig debatt i Spanien om ett biografiskt lexikon
som den spanska historiska akademin producerat (ca 50 volymer för ca
23000 kronor).
Biblioteken har klagat på att man glorifierar en del personer som man
nu vet inte alls var några helgon. Franco är inte längre den diktator
vi trodde han var, etc. Kulturdepartementet har nu bett akademien att
ändra texterna genom att se till att en kommitté som akademin
bestämmer går igenom texterna.

Det är ett rimligt krav, eftersom det är skattepengar som anslås.
Skulle det vara ett privat företag då skulle inte ministern kunna
blanda sig i. Det är det som gör skillnad i vad vi kallar yttrande-
och tryckfrihet.

Återigen, ang. den aktuella boken Världsmästarna skulle det behövas
att någon går igenom den och presenterar och vederlägger de värsta
främlingsfientliga yttranden. Får jag en sådan recension av boken
publicerar jag den gärna på Immigrant-institutets hemsida, liksom Lars
Janssons recension, som fortfarande går att läsa på sidan om rasism,
www.immi.se/rasism.

Hälsningar

Miguel Benito

--
Tarancos bokförlag - Editorial Taranco
Katrinedalsgatan 43, 504 51 Borås, Suecia