Subject: Re: KTH:s policy för vetenskaplig publicering
From: Klemens Karlsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 10 May 2011 06:40:50 +0000

Lars, du har rätt. Det är inget hårt krav för OA, men det är ett sätt att lyfta upp frågan. Problemet är inte heller rapporter och avhandlingar. De flesta av våra avhandlingar publiceras redan OA. Vidare har vi ett annat beslut som säger att alla examensarbeten skall publiceras i DiVA. Den verkligt stora utmaningen är att få publikationer antagna i ledande internationella tidskrifter och samtidigt även publicera dem OA. Det har vi inte varit bra på och det är en utmaning som vi på biblioteket måste hjälpa till med, bl a hjälp att tolka snåriga regler som många förlag har.

Att "tredje uppgiften" inte tas på allvar håller jag med om. Därför uppmanas forskarna i KTH:s policy att medverka till populärvetenskapliga forskningspresentationer. Men forskarna är inte alltid de mest lämpliga att skriva enkelt och klargörande om komplicerade saker. Till det behövs det ofta annan kompetens.

Klemens Karlsson, fil. dr., enhetschef
Publiceringens infrastruktur, KTHB
Skolan för Teknikvetenskaplig kommunikation och lärande - ECE
KTH- Osquars backe 31
100 44 Stockholm
Tel: 08-790 93 34
e-mail: [log in to unmask]