Subject: David Lankes' föredrag på biblioteksdagarna i Visby
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 18 May 2011 19:05:51 +0200

Tack, svensk biblioteksförening, för att erbjuda David Lankes med fleras
föredrag via Vimeo-tjänsten! Har tsv bara hunnit lyssna på Lars Ilshammars
utmärkta kritik av  "Stängningsreflexen" och David Lankes' entusiasmerande
utmaning av bibliotekarierna.

Hoppas det inte låter pretentiöst om jag påpekar att det fanns mycket  i
David Lankes tal som jag känner igen från vad andra, inklusive jag själv,
har tänkt och skrivit.   T ex Anders Ericsons utåtriktade paroll BIBLIOTEKET
TAR SAKA ligger ju helt i linje med Lankes'  tankar om bibliotekariernas
mission att underlätta produktionen av ny kunskap för att förbättra samhället.

Jag rekommenderar alltså att alla som själva reste till biblioteksdagarna i
Visby gör som jag, dvs tittar på David Lankes' föredrag
(http://vimeo.com/23732998) och de andra föredragen. Sedan gäller det bara
att anta utmaningen!

Bifogar några klipp och anteckningar som jag gjorde från min Vimeo-session.

- Mikael